Volvo visade i veckan sin nya konceptbil YCC. Konceptgruppen har tagit fram en stor mängd smarta små lösningar (bland annat påfyllningen av spolarvätska bredvid bensinpåflyllningen) som kanske inte revolutionerar bilbranschen, men som jag gärna skulle se i min nästa bil.
Jag hoppas att det inte blir ytterligare en konceptbil i raden. Volvo har visat många konceptbilar, där en slatt av lösningarna hamnat i produktion. Dock har vi inte sett mycket av de miljömässiga lösningarna från exempelvis konceptbilen ECC (Environmental Concept Car) från 1992.
ECC drevs av en hybridmotor, alltså el och något annat bränsle, något som vi fortfarande inte sett skymten av i några vanliga volvomodeller. På Volvos miljösidor visar man istället upp bilen XC90, en så kallad SUV på två ton vars bensin-, eller dieselförbrukning lämnar en hel del övrigt att önska ur ett miljömässigt perspektiv.
Visst, den svenska biltillverkaren har några stycken Bifuel-bilar i produktportföljen. Det är bilar som har både en konventionell bensintank och en tank för LPG (Liquified Petroleum Gas), en naturgas som ger ifrån sig lägre halter växthusgas än bensin. Men lägre halter räcker inte, status quo i utsläpp är mindre dåligt, men fortfarande otillfredsställande. Toyota har byggt bilen som Volvo kunde haft i början på 1990-talet. Dåligt Volvo, ni kunde varit först. Och hybridmotorn hade verkligen gjort stor nytta i en stor och bränsletörstande bil som XC90.
I YCC finns ingen hybridmotor, men väl en grovt dimensionerad startmotor som istället för bensinmotorn puttar igång bilen vid rödljusen. Det är kanske början på en hybridbil, men fortfarande rätt futtigt med tanke på ECC-lösningen för tolv år sedan. Jag är pessimist, men snälla Volvo, kan vi åtminstone hoppas att startmotorlösningen kommer i produktion i alla era bilar snart?
Volvo ECC, 1992. Bild: vvspy.com
Volvo YCC, 2004. Bild: Supercars.de