Som jag skrev tidigare la vår båtmotor av under en tur i Saltsjön.
Efter att ha bytt bränsleslang till en ny, men ändå inte lyckats starta motorn kallade vi in kavalleriet. I det här fallet var det sistnämnda vännerna Olle och Ã…sa på MQC, Marine Quality Control, som kom förbi och provtryckte slangen. Den var tät. Däremot var det något fel på matarpumpen, och Olle trodde sig veta varför: backventilerna på sådana matarpumpar kan ibland lossna. Mycket riktigt, en av ventilerna var loss.

Dessutom var pumpen mycket skitig, och Olle undrade ifall vi hade tagit bort det så kallade förfiltret, då det inte fanns något. Jag förklarade att det aldrig funnits något, men att jag gärna skulle sätta dit ett. När Olle petat bort all smuts upptäckte han nämligen att fukten som följt med bränslet helt sonika korroderat ett snyggt hål i vår matarpump. Inte så konstigt att den inte fungerade så bra.

En snabb biltur bort till Marinshopen och fem minuters installation av den nya pumpen var allt som krävdes för att vår gamla MD2:a skulle hoppa igång igen. Härligt!
matarpumpen.jpg
Tips: om er matarpump har hål liknande det jag ringat in med rött: byt ut den.

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg