Var ikväll på Publicistklubben och hörde debatten om Metrofiering, eller hur man bantar sig till framgång. Bantningen avser här inte midjemåttet, utan redaktionernas omfång.
Min uppfattning av spektaklet var att herrar Gullejo och Rosenberg framstod som nästan antika i sin fråga om “det inte skulle bli lite roligare om man kunde satsa mer på journalistiken”.

Chefredaktören på Metro, Sakari Pitkänen, meddelade krasst att de minsann gjorde en utmärkt journalistisk produkt som dessutom gick med rungande vinst. Även SvDs VD Gunnar Strömberg försvarade det nya tabloidformatet och den nya journalistiken.

Jag förstår förvisso vad de menar med att det skulle satsas mer på journalistiken. Men det måste ju bära sig ekonomiskt också. Där finns ett problem att lösa.

For the record vill jag bara meddela att jag hatar både Metro Hus och hem och DN:s bostadsbilaga. Det har inget med journalistik att göra, utan är bara direktreklam. Och sån dynga betackar jag mig för.

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg