Cykelidioti man uppmärksammar

När jag cyklar till och från jobbet finns det vissa saker som jag lagt märke till. Förutom att mina kära medcyklister verkar mer än lovligt färgblinda på trafikljus finns ytterligare en sak jag ser ganska ofta som får mig att undra över mänskligheten.

Folk som cyklar i stan (på den mest olycksdrabbade gatan; Götgatan) med hjälmen hängandes på styret.
Jag menar, kör du utan hjälm så har du tagit något slags beslut. Men tar du ändå med dig hjälmhelvetet och sedan inte sätter på den – då måste du faktiskt vara helt otroligt dum i huvudet.

Relaterade inlägg:

  • Mathias

    Glöm inte alla lågpannor som kör mot enkelriktat. Mig veterligt har inte token från (C) fått igenom förslaget än, men det hindrar ju tydligen inte ett stort antal cyklister… That´s when I reach for my revolver…

  • Bike sporter

    Jag cyklar nästan ingenting där trafikljus finns. Jag cyklade bara en gång från Öxabäck till Överlida och på den två kilometer långa vägen förekom det vägrenoveringar mellan två trafikljus. Jag stannade först bakom en tung lastbil med ett tungt släp och sen när bilarna rullade iväg därifrån så blev jag uppringd. Då stannade jag där trots att jag hade grönt ljus för samtalet men lät övriga bilister passera mig så länge de hade tid för att göra det. Samtalet varade kort och trafikljuset hann skifta till rött innan jag la på luren. Nu var det inga andra cyklister som passerade det där området som jag såg och jag kör aldrig mot rödljus, själv tycker jag att det är bra att man kan förlora sitt körkort för att köra mot rödljus. Jag stötte aldrig på cyklister som har hjälmar på styret istället för på huvudet eller något annat men jag har alltid hjälm på mig när jag kör elcykel.

    Att köra elcykel är inte så lätt som man kan tycka på första taget. Jag tyckte att det kan vara nästan lika lätt som att köra bil, motorcykel, moped och liknande motordrivna fordon. Men så lätt är det inte trots att elmotorn arbetar även om elmotorns effekt kan vara upp till 250 watt enligt den svenska lagstiftningen för elcyklar. Dessutom får elmotorn på jämn mark inte ge högre hastighet än 25 kilometer i timmen med systemet PAS (engelskans Pedal Assistent System) eller högst 20 utan systemet PAS. Min elcykel har förutom en 250 watts elmotor med högsta hastigheten på 25 kilometer i timmen och med PAS även sex växlar jag har att välja mellan, motorn har bara en arbetsväxel så min elcykel är enligt den svenska lagstiftningen en cykel. När man trampar på den högsta växeln samtidigt som elmotorn arbetar så blir det jobbigt att trampa uppför backen. Det kan vara mindre jobbigt att köra elcykel än vanlig cykel men skillnaden är liten, jag har både en vanlig tung cykel (som väger ungefär 15-17 kilogram) och en tung elcykel (elcykeln väger i tjänstevikt 21-23 kilogram).

    Jag gick ner till en busshållplats som ligger 200 meter längre ner än skolans hållplats eftersom min buss den fredagen inte gick via skolans hållplats. Efter att jag var nere på hållplatsen så såg jag en vit bil närma sig, det var min pappa som körde den. Han plockade upp mig och sa direkt efter det att vi ska tillbaks till Svenljunga, till simhallen. Då sa jag att om vi ska ta oss dit så ska vi cykla dit. Jag fick köra elcykel från Överlida till Svenljunga, en sträcka på 31 kilometer. Den dagen har det börjat småregna när jag var i Holsljunga och pappa ville plocka upp mig där men det ville inte jag gå med på eftersom det regnet var oskadligt. Eftersom detta var första gången jag körde elcykel på så långa distanser följde pappa mig den dagen med bilen. I fortsättningen då vi slutade skolan tidigt, runt 13:20 så fick jag köra elcykel till Svenljunga varje fredag som det inte regnade om vi skulle till simhallen. Hände mig bara en gång under en sommardag att jag cyklade förbi Holsljunga och det började spöregna. Mitt mobilbatteri var urladdat och pappa tyckte att jag vill slutföra resan trots regnet vilket jag faktiskt ville så han körde inte efter mig utan jag fick komma till Svenljunga. Sen har jag dessutom cyklat på fler områden än bara mellan Överlida och Svenljunga, jag har till exempel cyklat mellan Överlida och Öxabäck. I Öxabäck finns det en backe som är två kilometer lång och den är jobbig att trampa uppför även om man sätter på elmotorn. Men backen är så brant att jag kan på 20 tums hjul uppnå en hastighet av 47 kilometer i timmen.

    Förr gillade jag cykla tillsammans med min pappa till exempel från Överlida till Mjöbäck men idag föredrar jag hellre att köra elcykel ensam så jag inte behöver anpassa mig till andra cyklister och kan cykla i egen hastighet istället för gruppens. Sen är elcykeln betydligt snabbare än en vanlig cykel. Elcykeln, till skillnad från en vanlig cykel, är inte bara så snabb att den är stabil uppför backarna (stabil betyder att den kan hålla en rak kurs och aldrig lutar åt något håll i det här fallet) utan sparar enormt mycket tid beroende på hur många backar man stöter på. Mellan Överlida och Svenljunga finns det så många backar att det tog fyra timmar för min pappa att köra sin vanliga cykel från Överlida till Svenljunga. För mig tog samma sträcka bara två timmar med elcykeln.