Jag fick för ett tag sedan boken »Jävla skitsystem« med underrubriken »Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen« av författaren Jonas Söderström. Användbarhet är något som ligger mig varmt om hjärtat, så jag läste den i ett sträck på min semester i september.

I boken tar Jonas Söderström upp ett antal riktigt horribla exempel på hur dåliga implementeringar av usla system – eller bra system där personalen inte får någon utbildning – till slut gör att användarna blir stressade, eller blir sjuka och sjukskriver sig.

Själv har jag tack och lov aldrig hamnat riktigt i den sitsen. Det närmaste är när IDG införde Lotus Notes i slutet på 1990-talet. Då satt jag i en sådan position att jag kunde starta upp en egen mailserver för att komma runt straffet till mailklient som Lotus Notes utgjorde. Jag har också arbetat åt en kund som köpte ett svindyrt publiceringssystem där det inte gick att ändra rubriker i systemet med annat än att man fick gå in bakvägen i HTML-koden. Klena exempel, men ett bevis på att dyra system köps utan urskillning, eller ännu värre: utan tanke på användarna.

Boken tar dock inte bara upp skräckexempel. Jonas Söderström tar upp ett antal tips till IT-ansvariga om hur man bör gå tillväga när man ska upphandla och implementera ett nytt system. Många självklara saker, kan tyckas. Men det verkar som om tipsen behövs. Boken är lättläst och trevlig, med många exempel som är lätt att ta till sig. Det borde vara tjänstefel för en IT-ansvarig eller systemansvarig att inte läsa den här boken innan nästa systeminköp eller uppgradering.

Relaterade inlägg:

• Inga relaterade inlägg