Igår var jag och provkörde en Toyota Prius. Egentligen var det Andreas som var mest sugen på en sån, men jag skulle inte banga, och det blev mer intressant efter provkörningen. I så fall skulle det möjligtvis vara som företagsbil, för den är dyr, eller vad sägs om knappt 300 papp för en mellanklassbil?. Jag är tveksam på att kalkylen går ihop för mig.

Jag passade också på att prova en Corolla Verso – värsta smarta bilen för båtfamiljer och … ja, familjer alltså. Men i jämförelse med Priusen var Corolla Verson bullrig. Sedan fanns inte den nya D4D-motorn ännu, och den skulle inte heller komma med automalåda – idioti!

Av bilarna så var Priusen den mest vilsamma och tysta. Roligt att starta bilen, då motorn inte går igång innan man faktiskt börjar köra – elmotorn knuffar igång bilen i låga hastigheter. Kvalitetskänslan på bägge kärrorna var mycket bra. Corolla Verson är några centimeter längre än Priusen, och något högre. Dessutom går det att få ett helt plant golv ifall man vill lasta den full – suveränt. Jag såg redan framför mig hur hela båtinredningen skulle gå att langa in utan vidare.
Väghållning och prestanda kändes helt ok, fast turbodieseln på 177 hästar passar nog Verson bättre, 1,8-litersmotorn behövde varvas friskt för att få fart på skrotet.

Priusen får inte utrustas med dragkrok, och det är ju trist ur båtsynpunkt. Fast att Priusen är en hybridbil slår an en sträng hos mig, det är riktigt smart med kombinationen elmotor och konventionell rova. Tyvärr är även Corolla Verson långt ifrån gratis, det kostar att få tillgång till Sveriges minst krånglande bilar.
Angående ekonomin så kanske jag får be revisor Anette att räkna lite, men jag tror det ser dystert ut. Ã… andra sidan puttrar Punton fortfarande på galant, så vi sitter inte i sjön. Men det är kul att fantisera lite.


Prius och Corolla Verso – bra men kostsamma.

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg